Koude voeten in bed, hoe krijg je ze warm?

Koude voeten in bed kunnen ervoor zorgen dat je niet kunt inslapen. Warme voeten zijn heel belangrijk voor het lichaam om comfortabel in te kunnen slapen. Wanneer je met koude voeten in bed stapt, neem dan een kruik of een opgewarmde pittenzak mee naar bed. Heb je dat niet trek dan wollen sokken in bed aan. Wol reguleerd vocht, kou en warmte als de beste en dan is het probleem van koude voeten in bed zo verholpen.

Wat je ook kunt proberen aan het begin van de avond is de onderrug goed bewegen door wat rond te draaien met de heupen. Van links naar rechts, van voren naar achter en dan links en rechtsom rondjes draaien. Dit geheel ook de ander kant op. Koude voeten in bed krijg je door het niet goed funtionerden van de bloedsomloop. Door de bloedsomloop te stimuleren kunnen de voeten warm worden. Trek daarna wollen sokken aan. Koude voeten in bed zal dan waarschijnlijk tot het verleden horen. (Deze oefeningen niet vlak voor het slapen gaan uitvoeren want dan kan de activiteit je weer wakker maken)

Koud of te warm lichaam

Hebt je het te koud (of te warm) als je gaat slapen? Of krijgt je het koud (of warm) halverwege de nacht zodat je er wakker van wordt? Dit is erg vervelend want ten eerste wordt de nacht onderbroken waardoor je minder uitgerust wakker wordt. Ten tweede kan een lichaam die het te koud of te warm heeft niet makkelijk weer in slaap komen. Op het moment dat je zich dit realiseert kunt jehieraan irriteren omdat je zich bijvoorbeeld al zorgen gaat maken dat je de dag erop moe zult zijn. Het lichamelijk te koud of te warm hebben kan een aantal oorzaken hebben. Het kan te maken hebben met:
1) De producten waar je onder en/of op slaapt.
2) De onrust in het hoofd.
3) De inrichting en/of omgeving van de slaapkamer.
4) Het lichaam zelf.

Waar slaapt u onder

Ad 1)Je zult misschien denken wat kan er nu technisch niet goed zijn aan de producten waar ik op of onder slaap. Ik kan u vertellen dat dit heel belangrijk is als u merkt dat u ergens last van hebt. Mocht je nergens last van hebben en overal onder en op kunnen slapen, kun je toch altijd nog voor de beste producten kiezen. Voor mensen die wel bepaalde wensen hebben zoals het goed reguleren van warmte of kou is het product waar je op of onder slaapt belangrijk.

Elk mens heeft zijn eigen wensen en elk lichaam reageert verschillend op bepaalde producten. We hebben als natuurproduct dons, katoen en wol.
Nu heeft wol wel een mooi extra, het geeft warmte in de winter en geeft koelte in de zomer. Het neemt vocht op wat wij zowel in de zomer als in de winter verliezen tijdens de slaap. En wol verdeelt dit vocht zodat wij niet wakker worden omdat ons dekbed of onderdeken vochtig is (en daardoor afkoelt en koud wordt).

Alle voordelen op een rijtje: wol reguleert de temperatuur, het neemt gemakkelijk vocht op en reguleert dit, het is hyperallergeen, daarnaast is er een wasbare uitvoering. Verder groeit wol op natuurlijke wijze en heeft het schaap er geen last van als het wordt afgeschoren, het is slijtvast en gaat lang mee, biologisch afbreekbaar, vlamwerend en het droogt niet uit.
Je ziet als je zeker wilt zijn van een product waar je optimaal op of onder kunt slapen is wol dit zeker. Wol kan ons doorgeven waar het schaap ook van profiteert.

De onrust in het hoofd

2) Onrust in het hoofd is een obstakel die alleen jijzelf kunt oplossen. Geen mens beheerst uw gedachten die hebt je helemaal zelf in de hand. Je gedachten zorgen er namelijk voor dat je een situatie die is gebeurd of kan gaan gebeuren in het hoofd blijft herhalen. Ook kan het zijn dat je gedachten deze situatie een eigen leven gaat laten lijden. Hierdoor kun je hele nachten wakker liggen.

Er is een mogelijkheid om hierin gecoacht te worden zodat je kunt kiezen om wakker te liggen of dat je een techniek kunt gaan toepassen waardoor je in slaap kan vallen. Mocht je daar nog niet aan toe zijn, dan kun je heel ouderwets gewoon schaapjes tellen! Dit klinkt heel ouderwets maar door spreekwoordelijk schaapjes te gaan tellen geef je je gedachten niet de ruimte om te gaan malen, daarnaast is schaapjes tellen slaapverwekkend. Doe het gewoon, de aanhouder wint en je hebt niks te verliezen.

De inrichting en/of omgeving van de slaapkamer

3) De slaapomgeving kan ook invloed hebben op uw slaapritme. Is de kamer op de juiste temperatuur. Niet te koud en niet te warm? Beide zorgen er immers voor dat je niet kunt slapen. Genoeg geventileerd? Een mens heeft verse lucht nodig en een slaapkamer waar nooit het raam openstaat heeft niet genoeg verse lucht. Een koude kamer heeft niet per definitie verse lucht, dus ook al is je kamer koud, zet dagelijks even je raam open.

Veel mensen hebben ook een wekkerradio, dec-telefoon, mobiele telefoon, televisie en/of andere apparatuur in hun slaapkamer staan. De slaapkamer is een soort woonkamer. Dit zijn hevige stoorzenders.
Op nummer 1 staat de wekkerradio deze geeft namelijk heel veel straling af die ervoor kan zorgen dat uw slaapritme verstoord wordt.
Dan op nummer 2 staat de dec-telefoon en de mobiele telefoon.
Op nummer 3 de televisie in standby stand etc. die helpt niet mee om je slaapkamer qua energie op het juiste level te krijgen. Dit is geen hocus pocus maar gewoon meetbaar door apparatuur.

Het lichaam zelf

Ad 4) Het lichaam zelf kan er ook voor zorgen dat je niet kunt slapen. Bijvoorbeeld doordat je pijn in je onderrug hebt en/of andere lichamelijke klachten.
Er zijn twee dingen die je hieraan kunt doen. Laat je goed voorlichten over het juiste bed. Een goed bed hoeft namelijk niet duur te zijn, maar kan wel verlichting brengen.

Daarnaast kunt je kijken of er misschien fysiek, mentaal of emotioneel wat aan je lichamelijk ongemak gedaan kan worden. Het kan namelijk zijn dat als je mentaal en emotionele blokkades hebt, je fysiek klachten kunt krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een burn-out. Iedereen weet dat er met een burn-out te lang onder grote spanning gewerkt is. je hebt teveel van je lichaam en geest gevraagd.

Een burn-out bouw je op en slaat van de ene op de ander dag toe. Je kunt dan opeens lichamelijk en geestelijk niks meer. Technisch is er fysiek niet veel aan de hand. Dat je moe en lusteloos bent komt door je mentale toestand. Je hebt fysieke klachten door emotionele verstoring. Zware emotionele wisselingen zorgen ook voor hormoonverandering in je lichaam die weer voor ander klachten zorgen. Je bent dan fysiek van slag en hebt klachten waarvan de oorzaak emotioneel en mentaal zijn begonnen. Ga mentaal en emotioneel aan het werk en fysiek zult je erop vooruit gaan.