Tips tegen stress en spanning

Wat voor de één stress is, kan voor een ander ontspanning lijken. Daarom is het voor veel mensen handig om tips tegen stress en spanning te lezen en te leren herkennen. Lees welke tips bij jou passen en hoe je ze kan toepassen in jou leefstijl. Het zijn tips hoe je stress herkent en wat je eraan kunt doen om ze op te lossen. Neem de uitdaging aan om jezelf te verbeteren en te kijken of er nog nieuwe tips tussen staan die jij kunt gebruiken en toepassen.

Slecht slapen door onbewuste stress

Er zijn verschillende gebeurtenissen waardoor je stress kunt krijgen. Bewuste stress en onbewuste stress. Slecht slapen door onbewuste stress is vervelender omdat je niet bewust bent dat er iets speelt. Bewuste stress kan je aanpakken met de onderstaande tips. Slecht slapen door onbewuste stress is ook aan te pakken maar daar moet je wel iets voor doen!

Om te beginnen en eigenlijk de belangrijkste tip van allemaal is, ademhalingsoefeningen doen! Als je denkt dat is niks voor mij, vergis je je echt! Bijna iedereen ademt verkeerd. We houden onze adem vast als we iets spannends, leuks, engs, belangrijks moeten doen, als iets niet lukt en ga zo maar door. Gebeurd dit met regelmaat en langer tijd achter elkaar kan er chaos in je lichaam ontstaan, zowel geestelijk als lichamelijk. Je lichaam kan niet zonder volwaardige ademhaling en als je het lichaam langdurig door stress en spanning beroofd wordt van volledige ademhaling krijg je op den duur lichamelijke en ook geestelijke klachten. Om dit op te lossen kan je simpel ademhalingsoefeningen doen. Deze kan je overal doen en is daarom de goedkoopste therapie 🙂

Hieronder geef ik een voorbeeld van een oefening. Past deze oefening niet bij jou, kijk dan online naar andere oefeningen en voer die uit. Een ander bijkomend voordeel van ademhalingsoefeningen is dat als je je concentreerd op je ademhaling, je gedachten niet alle kanten op kunnen springen en zo krijgen je hersenen ook rust. Met deze ene oefening heb je twee voordelen.

Ademhalingsoefening

-Begin voor de oefening eerst om een paar minuten ontspannen te zitten of te liggen en volg je ademhaling zonder het te verstoren. Adem in, adem uit. –Gaat dit regelmatig, verander dan de ademhaling door dieper te ademen zodat je buik in en uit zet.
-Doordat je nu bewust adem haalt, kan het zijn dat je lichaam hier even aan moeten wennen. Niet iedereen ademt wel eens diep in en uit. Als dit bij jou het geval is, herhaal de diepe buik in en uitademing een aantal keer per dag.
-Wanneer je regelmatig zonder dat je het gevoel krijgt adem te kort te komen door je buik kunt ademen, kun je het volgende ritme toevoegen.
-Adem 4-tellen in, houd je adem 4-tellen vast en adem diep uit tot je geen lucht meer hebt. Blijf zonder lucht zitten tot je aandrang krijgt om weer in te ademen. Adem 4-tellen in, houd je adem 4-tellen vast en adem uit tot je leeg bent (je buik helemaal in is) herhaal dit 3 minuten.
-Wanneer je dit zonder moeite 3 minuten kunt kan je het opvoeren naar 5 tot 10 minuten.

Dit is een kalmerende oefening voor lichaam en geest. Ondanks dat je misschien niet weet wat er onbewust gaande is, kan deze oefening je lichaam (hersenen) en je mind tot rust krijgen. Je mind/geest/hersenen komen tot rust omdat ze niet afgeleid wordt. De ademhalingsoefening zorgt voor een regelmaat die je zenuwstelsel en je hersenen tot rust brengt.

Wat is stress

Om stress te herkennen moet je weten “wat is stress”. Onder de categorie stress valt veel meer dan wij denken. Stress is geen spanning die we niet meer aankunnen, dan ben je eigenlijk al te ver. Stress komt van een prikkel van buitenaf, deze registreer je bewust of onbewust. Deze prikkel geeft een reactie in je lichaam. De reactie of te wel trigger kan zowel negatieve als positieve spanning/stress in het lichaam opwekken en dat wordt geregistreerd in ons zenuwstelsel.

Zo kan een spannende film, ontspannend lijken maar geeft het zenuwstelsel spanning. Een huwelijksdag is heerlijk maar geeft positieve spanning aan het zenuwstelsel. Ruzie op je werk, familie, vrienden is negatieve spanning. Overdadig sporten, meerdere keren tot op de top van je kunnen, geeft het lichaam negatieve spanning. Zo kan je zelf nagaan wat doe je gedurende de dag waardoor je onder spanning komt te staan. Kortstondige spanning geeft niet, die komt en gaat. Het lichaam/zenuwstelsel herstelt zich redelijk snel. Maar wordt kortstondige spanning een regelmaat en gaat het over in langdurige spanning krijg je stress. Langdurige stress kan jezelf ziek maken, maar gelukkig heb je hier een tool waar jezelf mee aan het werk gaat.

Tips tegen stress en spanning

  • Neem elke dag de tijd om te ontspannen door:
    *te wandelen (Kijk om je heen en geniet van de natuur). Tijdens de wandeling is het niet de bedoeling om te telefoneren of naar hard rock muziek te luisteren, maar om je hoofd leeg te maken. *rustige, klassieke muziek, natuurgeluiden of relaxe muziek kan je luisteren. *zitten niks doen (dat is een kunst voor veel mensen).
    * ademhalingsoefeningen doen (zie hierboven)
    *mediteren.
  • Genoeg diepe slaap krijgen per nacht. Dit is heel belangrijk omdat tijdens je diepe slaap je lichaam herstelt van stress
  • Zorg ervoor dat je een opgeruimde, schone, koele kamer hebt om in te slapen.
  • Zorg ervoor dat je melatonine (slaaphormoon) aangemaakt kan worden. Elke avond moet er melatonine door ons lichaam aangemaakt worden. Deze aanmaak verstoren wij door blauw licht. Licht van computer, telefoon, tv, tablet of ander apparaat. Als je daar last van hebt zet dan een oranje bril op zodat dit licht gefilterd wordt. Er zijn ook Melatonine tabletten maar die maken niet langdurig verschil als je geen aanpassingen in je levensstijl maakt.
  • Je voedingspatroon heeft een mega impact op je slapen. Suiker, zetmeel, alcohol, koffie, stimulerende dranken, drugs etc verstoren je slaapritme.