Blog van Subliem Slapen

Leuk dat je onze blog van Subliem Slapen leest. Wij schrijven over vragen die met slapen te maken hebben en leggen uit hoe deze het makkelijkste opgelost kunnen worden. Slapen is heel belangrijk, ons lichaam repareert zichzelf tijdens onze slaap. Wie dus onregelmatig of langdurig niet goed slaapt kan lichamelijke klachten krijgen. Het bed, matras of kussen krijgt meestal de schuld maar er kunnen meerdere omstandigheden zijn waarom iemand niet goed slaapt. De juiste manier om weer goed te kunnen gaan slapen wordt in verschillende artikelen in de Blog van subliem slapen beschreven. Het niet goed kunnen inslapen, doorslapen of uitgerust wakker worden kan meerdere oorzaken hebben. Vaak kan dit al met simpele veranderingen opgelost worden. Waarschijnlijk had u nog niet meteen aan een van deze oplossingen gedacht. Lees onze blog en kijk welke aanpassingen u kunt gaan toepassen.

Mocht u met een vraag zitten kunnen wij deze voor u uitzoeken en zullen de mogelijkheden naar u mailen. U kunt uw vragen mailen naar blog@subliemslapen.nl of via ons contactformulier versturen.

Veel lees Plezier 🙂

Melatonine

Melatonine (of N-acetyl-5-methoxytryptamine) is een stofje die ervoor zorgt dat u kunt inslapen en kunt doorslapen. Dit hormoon wordt in de loop van de avond aangemaakt door de pijnappelklier. Wordt dit niet of tekort aangemaakt kan het een probleem veroorzaken. Om dit stofje aan te maken kunt u verschillende stappen ondernemen.

-Zorg ervoor dat u overdag in daglicht in iedergeval een half uur beweegt (hoeft niet te sporten maar gewoon wandelen is al voldoenden) Wanneer u gestrest naar u werk fietst bent u wel buiten maar geeft het geen ontspanning. Die tellen we dus niet mee 😉

-Neem na een dag hard werken na het eten als de kinderen in bed liggen een time out voor uzelf. Even tijd om niks te doen.

-Zorg ervoor dat er gedurende de avond langzamerhand overgegaan wordt van daglicht naar sfeer licht. Melatonine wordt aangemaakt in zacht licht. Het lichaam bereid zich dan voor om de nacht in te gaan.

-Wat hoort niet bij zacht licht? Inderdaad, tv, tablet, telefoon, computer of alles tegelijkertijd. Door de bewegende pixels van de beeldschermen blijven de hersenen in een actieve staat en wordt er geen melatonine aangemaakt. Wat wel kan is een E-reader die heeft geen bewegende pixels en natuurlijk gewoon een boek.

-Wanneer u slaap problemen heeft. Eet of drink na acht uur in de avond GEEN zware maattijden, alcohol of suikers meer. Deze kunnen de nacht verstoren omdat het lichaam deze toxische stoffen waarschijnlijk moeilijk kan afvoeren.

Er zijn nog veel meer tips en deze zullen in vervolg artikel beschreven worden.